BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Senin, 23 November 2009

Upin & Ipin


Upin dan Ipin adalah sebuah film animasi anak-anak yang dirilis pada tahun 14 September, 2007 di Malaysia di siarkan di TV9 dan diproduksi oleh Les' Copaque. Awalnya film ini bertujuan untuk mendidik anak-anak agar menghayati bulan Ramadhan. Kini Upin dan Ipin sudah mempunyai tiga musim. Di Indonesia Upin dan Ipin hanya hadir di TPI. Di Turki, Upin dan Ipin disiarkan di Hilal TV. Film ini berdurasi 5-7 menit setiap episodenya. Kartun ini tayang setiap hari di TV9 pukul 16.30. Dan di TPI tayang setiap hari Jumat dan Sabtu pukul 18.00 WIB.

Tokoh-tokohnya adalah :
Upin (Nur Fatiah Diaz)
Upin ialah abang kembar Ipin, hanya lima menit lebih tua. Dia lebih banyak bicara dan selalu mendalangi perangai anak kembar ini. Dia dapat dibedakan dari adiknya melalui sehelai rambut di kepalanya.
Ipin (Nur Fatiah Diaz)
Ipin ialah adik kembar Upin. Dia dikenali karena sering mengulang perkataan sebagai tanda setuju . Dia amat menggemari ayam goreng.

Upin dan Ipin merupakan anak yatim, seperti yang dipaparkan di episode 6, saat mereka sekeluarga menziarahi makam ibu dan ayah mereka.

Kak Ros (Noor Ezdiani bt. Ahmad Fauwzi [musim 1]; Ida Shaheera [musim 2])
Ros adalah kakak Upin dan Ipin. Dari luar ia nampak garang tetapi sebenarnya dia seorang kakak yang pengasih. Dia suka mempermainkan adik-adiknya.
Mak Uda atau Nenek Uda (Hjh. Ainon Bt. Ariff)
Mak Uda adalah nenek Upin, Ipin dan Ros. Dia berhati bersih dan sering memanjakan Upin dan Ipin. Ia mengetahui banyak hal duniawi dan keagamaan.
Fizi (Ida Rahayu Yusoff)
Fizi adalah teman Upin dan Ipin. Dia bersifat penuh keyakinan dan amat dimanjakan orangtuanya. Terkadang dia kelihatan suka besar mulut, tetapi sebenarnya baik hati dan menyayangi orangtuanya.
Ehsan (Mohd. Syahmid bin Abdul Hamid)
Ehsan ialah sepupu Fizi. Meskipun suka menyendiri, cakap dan cerewet, dia tetap seorang teman setia. Tetapi, dirumahnya ia dipanggil bobob. Sedangkan oleh Fizi ia terkadang dipanggil intan payung atau anak manja
Rajoo (Kannan a/l Rajan)
Rajoo ialah teman Upin dan Ipin. Ia lebih tua lima tahun dibandingkan keduanya. Oleh karena itu seolah-olah ia menjadi kakak kepada mereka. Mereka bertiga selalu bermain bersama di kampung mereka.
Mei Mei (Yap Ee Jean)
Mei Mei ialah seorang teman sepermainan dan juga teman sekelas Upin dan Ipin. Selain cantik dan banyak menyayanginya, ia selalu menjadi yang paling waras di kalangan kawan-kawannya.
Mail (Mohd Hasrul)
Mail adalah seorang teman sekelas Upin dan Ipin. Dia juga turut serta dalam pekerjaan nakal adik beradik kembar ini tetapi ia gegabah dan sulit memberi tumpuan. Sepanjang bulan Ramadhan, musim kedua, Mail susah menunaikan puasa walaupun sudah cukup umur, tetapi dia juga membantu ibunya menjual makanan di Pasar Ramadhan. Di kelasnya dan di kalangan teman-temannya ia dijuluki Mail 2 seringgit. Nampaknya dia sedikit tertarik dengan Susanti.
Jarjit (Mohd Syafiq)
Jarjit adalah teman sekelas Upin dan Ipin. Meskpiun usianya sama dengan teman-teman sekelas yang lain tetapi suaranya seperti orang dewasa. Dia selalu ikut serta dalam permainan anak-anak lain, namun setiap kali terjadi sesuatu yang menyebabkannya ditinggalkan. Dia pandai berpantun dan berteka-teki.
Cikgu Jasmin atau Bu Guru Jasmin (Pn Jasmin)
Guru kelas Upin dan Ipin dan kawan-kawan di sekolah Tadika. Di episode 9, dia terlihat tidak berpuasa ketika bulan Ramadhan atas sebab yang tidak jelas.
Dato tuan Dalang Rangi
Paman Upin dan Ipin yang merupakan adik ayah mereka. Dia adalah orang yang baik terhadap dua saudara kembar itu. Dia sangat kaya akan tetapi dia sangat malas karena ia sering menyuruh keduanya untuk membersihkan rumahnya.
Badrol (Amir Izwan)
Cucu Dato tuan Dalang Rangi. Ia merantau ke Kuala Lumpur untuk meneruskan pendidikannya. Meski sangat ceroboh, dalam salah satu episode Badrol sangat menyukai Kak Ros.
Susanti
Teman Upin dan Ipin yang merupakan pindahan dari Indonesia. Baru tinggal di Malaysia ini, dan belum terbiasa dengan obrolan anak-anak lainnya. Di salah satu episode pun ditunjukkan bahwa Upin dan Ipin tidak mengerti apa yang dia katakan.

0 komentar: